Dela på Facebook eller Twitter
SK Vide

Senast uppdaterad 2023-10-14.
Kioskrutin i CIK
Denna rutin beskriver hur lag med kioskansvar öppnar, driver och stänger kiosken i CIK och syftar till att vara ett stöd för det lag som har kioskansvar.

Ett schema för kioskansvar fastställs separat årligen.
Tagg

Tagg som går till pentryt/kiosken/förrådet som finns under övre läktaren finns i ledarrummet SK Vide direkt till höger på en krok. Be en ledare att öppna ledarrummet om ni inte har åtkomst.
Generella instruktioner

Varje lag bakar och tar med för att sälja i kiosken under sitt kioskpass. Detta står lagen själva för. Detta uppmuntras starkt dels för att öka försäljningsintäkterna men också för att höja trivseln kring våra matcharrangemang!

Det lag som enligt schemat har kiosken ansvarar att kiosken är öppen under hela den tid som står på schemat. Även vid ev. matchuppehåll.

Att det ibland är matchuppehåll under matchdagen kan bero på att lag har dragit sig ur seriespel och att vi inte har ersättare som vill/kan spela.

I år finns det två olika varianter på kiosk enligt schema. Full kiosk och förenklad kiosk. Det finns två olika prislistor för detta. Pirslistorna finns i ett av skåpen i pentryt (se bild nedan).

Vid Förenklad kiosk serveras endast kaffe, läsk, godis och ev singelförpackat fikabröd.

Vid full kiosk serveras kaffe, läsk, godis, ev singelförpackat fikabröd men även toast och korv med bröd + bakat från laget som har kioskpasset.
Vid öppning av kiosken

Den eller de persopner som öppnar för dagens ska:

• Plocka fram det som skall säljas i kiosken under dagen. Detta finns i föreningsförrådet under läktaren i Hall A. Utbud kan variera under säsongen. Målet är att det skall finns dricka, kaffe, godis, korv med bröd samt toast.

• Beroende på om full kiosk eller förenklad kiosk ska öppnas, se respektive prislista vad som behövs ta fram.

• Toast, korv och bröd tas fram ur kyl och frys i förrådet. Se om det finns toast kvar från tidigare pass i uppmärkt frys i pentryt (märkt SK Vide).

• Köksutrustning som tillhör SK Vide som tänger till korv/toast, dl mått osv tas fram vid behov.

• Sätt upp prislistor synligt vid kiosken. Dessa finns i förrådet.

Lathund vid start av kiosken

1. Starta kaffe! Det kommer alltid kunder tidigt som frågar efter kaffe. Använd 1 påse Lindvalls kaffe + 2,2L vatten (1 st full stor vit kanna) .

2. Ta fram om nödvändigt ur frysen bröd, skinka, ost, korv och korvbröd så det hinner tina (detta tas fram endast vid full kiosk).

3. Börja lägga ihop till toasts. Brödskiva, ostskiva, 2 skivor skinka, ostskiva, och brödskiva. Vi kör utan smör för förenklad logistik. När en påse för bröd blir tomt kan man förvara toasten i samma påse!

4. Sätt i gång en gryta med vatten på svag värme för korv, tillsätt några lagerblad och pepparkorn om man vill. Är korven fryst kan man med fördel lägga i några redan när vattnet är kallt så får korven tina medan vattnet värms upp.

5. Sätt i gång toast-ärnen så de hinner bli varma.

6. Ta fram det övriga, dricka, godis, fikabröd mm från förrådet och arrangera som ni önskar. En kundvagn donerad från COOP står lastad med det mesta i förrådet. Bara att fyll på den om det behövs och rulla till pentryt för lättare förflyttning av saker mellan förrådet och pentryt.
Vid stängning av kiosken

De som stänger för dagen ska:

• Plocka undan och ställa tillbaka det som inte sålts i föreningsförrådet under läktaren i Hall A. Ställ tillbaka sakerna på rätt plats, det är uppmärkt vart grejerna ska stå. Detta för att underlätta för nästa kioskpass eller den som ska se över lagret för inköp.

• Ställ tillbaka i kyl och frys det som användes till toast, korv och bröd. Eventuellt överbliven toast läggs i frysen i kiosken i uppmärkt frys (märkt SK Vide).

• Om köksutrustning som tillhör SK VIDE som tänger till korv/toast, dl mått osv tagits fram ska dessa åter till förrådet rengjorda.

• Ta ned prislistor och lägg tillbaka i förrådet.

• Rengör kaffebryggaren och kontrollera att den är avstängd.

• Rengör smörgåsgrill, spis och övrig utrustning om de använts.

• Se till att lämna köket rentorkat.

• Se till att samtliga sopor ligger i soptunnorna (om dessa är fulla hör med vaktmästarna hur ni löser det)

• Återlämna tagg till ledarrummet.

Lämna förrådet i skick enligt nedan:
Börjar något ta slut?

Om något är på väg att ta slut skicka ett mail till evaast72@gmail.com eller skicka ett meddelande till Eva Åström på Messenger (se bild).

SK Vide
Granstigen 2